torsdag 12. mars 2015

Min mening om visuell komminukasjon

Jeg leste en artikkel som omhandler visuell kommunikasjon, og om at man lærer lite av analyse av bilder i grunnskolen.
Ønsker du å lese artikkelen trykk på denne linken: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Er-vi-visuelle-analfabeter-6981119.html#.VQA6DPZBMuZ.facebook

Jeg syntes artikkelen var veldig interessant. Jeg som elev i førsteklasse på videregående skole kan bekrefte at vi ungdommer (ihvertfall fra ungdomsskolen min) lærer lite om analyse av bilder på grunnskolen, men fordi vi kan så lite om det, tenker ikke vi ungdommer like mye over betydningen av f.eks. et instagrambilde.

Sosiale medier har blitt mer og mer populært de siste åra. Da jeg gikk på barneskolen, fantes ikke snapchat og instagram. Vi hadde mobiler med knapper. Det var ikke like lett å publisere bilder. I dag er vi bare et tastetrykk unna - og så får hele verden se det. Dette har nok ført til at mange legger ut bilder som kan analyseres som et dårlig bilde.

På medier og kommunikasjon lærer man mye om analyse av bilder. På grunn av dette tenker jeg mer over bildet mitt før jeg publiserer det. Denne kunnskapen tror jeg flere yngre elver kunne hatt stor nytte av. Ikke publiserer i vildens sky og forvent at alle tolker bildet på samme måte som deg. De som ser bildet, vet faktisk ikke historien bak det. Og de som har mer erfaring med bildeanalyse, vil kanskje tolke det helt motsatte av det du tenkte, når du først tok bildet. Selv om du tenker "nå skal jeg sende dette bildet til bestevennen min" så kan de spre seg veldig lett. Hva hvis bestevennen din tar et screenshot av bildet, og viser det til sin andre bestevenn osv. Man kan aldri være helt sikker på hvor bilde ender opp hem. Og hvis folk i tillegg tolker det helt annerledes, så er kanskje ikke det morsomme bildet ditt like morsomt lengre.

Helt ærlig, så tror jeg det å lære mer om bildeanalyse i grunnskolen kan være en lur ting. I og med at det ikke vil bli mindre bilder i fremtiden. Barn og unge bør lære mer om å tenke igjennom bildene de publiserer, slik at de ikke blir brukt mot deg senere. Det blir bare mer og mer av visuell kommunikasjon. Både på sosiale medier, reklame, aviser osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar