torsdag 12. mars 2015

Analyse av kunst

Klassen var en tur innom Galleri Festiviteten, og så på kunst fra lokale kunstnere. Oppgaven vår var å plukke ut et bilde og analysere det. Jeg valgte dette bildet:


 Mysen Boogie Woogie, 2014

Bildet er malt av Olav Tokerud.

Olav Tokerud er oppvokst i Eidsberg. Han har studert kunst i to år på Strykejernet, og tre år på Høyskolen i Oslo. Han jobber nå selvstendig med tegning, maleri og grafikk. Arbeidene hans befinner seg i en gårsone mellom abstrakt og figurativ stil, og krever oppmerksomhet med kraftig brug av farge, og variert bruk av maleteknikk. Noen av tegningene inneholder også gjenkjennbare omgivelser fra Mysen, slik som Mysen Boogie Woogi.

DENOTATIV BESKRIVELSE: 
På et denotativt nivå ser man mange forskjellige farger - slik som grønn, blå, rosa, gul, rød og fiolett, for å nevne noe. Det er mange forskjellige bygg på bildet.Helt til høyre ser man en vei/gate. Man ser himmel helt øverst i bildet med noen skyer. Det er også en lyktestolpe og ballonger på bildet.

FOTOANALYSE: 
Når man ser på bilde skulle en ikke tro at det var noen slags "planlagt" komposisjon, men jeg har sett noen få ting. Taket på bygningene skaper en negativ linje i leseretning (fra høyre til venstre). Taket på den fremste bygningen, med mange vinduer, ligger i det gyldne snitt. Det samme gjelder ballongene som letter. Veien/gata skaper en dybde i bildet.

KONNOTATIV BESKRIVELSE:
På et konnotativt nivå tenker jeg med en gang at bilde er inspirert av Mysen (by i Østfold). Jeg kjenner igjen det gule kommunehuset, Mørstadsenteret som ligger i forgrunn, Mysen kirke, pavilijongen som ligger i Mysen sentrum, det rosa murbygget, det knallrøde gamle huset som er fra en gård på Mysen, og klatretårnet som politiet har brukt til øvelser. Alt dette vet jeg ganske sikkert, fordi jeg er kjent i Mysen. Kunsteren har også klart å plassere alle "kjente steder" i Mysen på et bilde. Bygningene er ikke plassert slik som i bildet, i virkeligheten.

Jeg føler at kunstneren fremstiller Mysen som en en festlig og "artig" by, pga. alle ballongene og fargene. Jeg blir veldig nysgjerrig på byen av å se på dette bildet. Byen virker veldig fargerik, men samtidig mystisk på grunn av de litt mørkere fargene i bildet.

Det er også historiske momenter i bildet. Det er et hus som brenner rett under den gule kommunebygningen, dette huset var eid av en hobbybaker på Mysen, trolig på 90-tallet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar